Válka bude vypovězena v sobotu 18.11.2017 v 9 hodin.
Hra se bude odehrávat stejně jako každý rok na základně TOM Bučovice ve Vřesovicích u Kyjova. Samotná hra se sice bude odehrávat jen v sobotu, ale z organizačního hlediska by bylo lépe, kdyby jste se na základnu dostavili již v pátek večer, kdy bude také probíhat zápis, konkurzy a aréna.
VERZE PRAVIDEL (verze 1.230916)!
Je jisté, že se ještě lehce změní :-) ..ale základ určitě zůstane.
Pravidla vyřknutá organizátory a postavami organizátory pověřenými jsou nadřazena všem pravidlům a začínají platit okamžitě po vyhlášení.
Bojující strany
Artušova armáda
ve znaku hnědý medvěd na modrém podkladu (není to svině! ..je to opravdu medvěd)
Mordredova armáda
ve znaku žluté slunce na červeném podkladu
Rozdělení na soupeřící strany proběhne již při přihlášení. Případné změny příslušnosti oproti přihlášce lze dohodnout před hrou s organizátory. Upozorňujeme všechny, kteří by rádi bojovali za svou vlastní stranu, že v této hře to není možné. Proto bychom byli rádi, kdybyste nás tímto nezatěžovali ani při zápisu.
Povolené zbraně
Jednoruční
Krátké:
Dýka do celkové délky 40 cm
Tesák do celkové délky 60 cm
Dlouhé:
Jednoruční meč do celkové délky 90 cm
Sekera a palice do celkové délky 90 cm
Řemdih do celkové délky 75 cm, 40 cm rukojeť, jen jedna koule cca. 10 cm v průměru
Obouruční
Meč do celkové délky 110 cm
Sekera a palice do celkové délky 110 cm
Střelné
Luk z přírodních materiálů do délky 1,7 metru s povolenou tětivou. Kuše taktéž z přírodních materiálů.. Maximální síla v tahu budiž 80 N na délku šípu. Šípy musí mít na špici kuličku z měkkého a heboučkého materiálu o takovém minimálním průměru, aby nepropadly oční jamkou (cca 3 cm - bude zkoušeno na lebce...na vaší).
Štít
Maximální plocha štítu je 0,5 m2 včetně všech perforací a otvorů. Štít můžete držet jakkoli (dvoubodově na předloktí nebo v pěsti). Štíty mohou být použity pouze s jednoruční zbraní.
Dole na obrázku si můžete ověřit, zda váš štít vyhovuje. Pro vaši šířku nebo výšku štítu okamžitě zjistíte maximální hodnotu druhého rozměru. Např. pro výšku štítu 80cm je maximální šířka 62,5 cm (od výšky 80 jdu vodorovně k červené křivce a odtud dolů, kde zjistím maximální šířku). Maximální průměr kulatého štítu je cca 80 cm.
Materiál
Meče: dřevo, ne bambus. Kov jen na spojování a doplňky
Štíty: cokoliv bezpečného
Ostří sekyr a palic: cokoliv měkkého. Ostří sekyry se po dopadu musí ohnout. Topory seker a palic musí být v horní třetině obaleny měkkým materiálem.
Při boji smí být používána pouze jedna zbraň. Výjimku tvoří kombinace níže uvedené:
Jednoruční dlouhá (meč, sekera) s jednoruční krátkou (dýka, tesák)
Jednoruční + štít
Obouruční meč + luk. Při použití obouručního meče jako šípu musí být zásahový konec obalen bambulkou o průměru minimálně 10 cm.
Konečné slovo při schvalování zbraně má vždy pořadatel.
Pravidla pro boj
Označení bojovníků a životy
Každý bojovník i rytíř bude mít viditelně připnut ERB (Artušovci medvěda na modrém podkladu, Mordredovci slunce na červeném podkladu a na krku pověšený DEKRET (na něm bude vyznačen počet vašich životů) ERB, DEKRET, provázek a dírku dostanete při zápisu.
Životy
Hraje se na životy. Všichni, až na pojmenované postavy, postavy "zvláštní" (vládnoucí vyšší magií) a postavy "cizí" (černé erby), začínají bojovat jako obyčejní bojovníci se 4 životy v základním počtu. Přinese-li válečník potřebný počet nepřátelských dekretů - viz.tabulka níže (tzn. že zabije nepřítele a on mu ho odevzdá), může mu vládce nebo rytíř přidělit +1 život do základního počtu (vybarví mu výseč na dekretu) a může tento život začít ihned používat, přičemž je-li zraněn, vyléčí si ztracené životy běžným způsobem (viz "Zvláštní pravidla/Léčení a oživení"). Maximální počet životů obyčejného bojovníka je 7 v základním počtu (to znamená, že obyčejný bojovník, který začíná se 4 životy může zásluhami získat až + 3 životy na víc). Víc než 7 životů nemůže mít žádná herní postava mimo Artuše, Mordreda, (kteří mají na počátku hry 9 životů) a pasovaných rytířů s rytířskou šerpou (viz. níže)! Každý hráč si svoje životy počítá a na otázku "kolik máš životů?" musí vždy pravdivě odpovědět. Hra je pro zábavu, tak si ji nekažme podváděním. Jakýkoliv platný zásah ruční zbraní nebo šípem ubere zasaženému život/-y. Při ztrátě posledního života postava umírá a nesmí se nijak zapojovat do hry (ani hovorem!!). Musí si dát meč (či jinou svou zbraň) za hlavu a přesune se na bezpečné místo.
Pozor! Panovníka je obzvláště těžké zabít!
Mrtvý je povinen odevzdat dekret tomu, kdo ho zabil (odebral mu poslední život) a odloží bez vyzvání na zem, na místě kde byl zabit, veškeré předměty, které získal ve hře, tedy včetně artefaktů a rytířských glejtů. Mrtvola odchází do pevnosti své strany, kde obdrží nový dekret. Kdo nemá dekret, nehraje! Takového bojovníka ignorujte.
Tabulka navýšení životů:
Přechod na vyšší počet životů nad základ (4 životy) | Počet dekretů potřebný na přechod o každý další život výše |
ze 4 na 5 životů | 1 dekret |
z 5 na 6 životů | 2 dekrety |
z 6 na 7 životů | 3 dekrety |
Aby nedocházelo k nejasnostem - chápejte to tak, že pokud začínáte na 4 životech a chcete mít 7 životů, musíte donést 1+2+3=6 nepřátelských dekretů.
Platné zásahové plochy
zásahové plochy jsou různé podle jednotlivých vlastností stran nebo vlastností artefaktů
pro všechny strany platí zásah do trupu
vnitřní části loktů a kolen, horní části končetin (neplatí pro Římany)
Neplatné zásahové plochy pro všechny
hlava, krk a rozkrok (zakázané zásahové plochy)
ruce od loktů a nohy od kolen dolů (včetně kloubů)
Zásahy
Každý úder musí být veden se zřetelným nápřahem. Každý úder musí být bržděný, rána nesmí dopadnout plnou silou. Úder, při kterém zasáhnete protivníka do zakázané zásahové plochy je neplatný i v tom případě, když např.druhá polovina zbraně zasáhne do povolené zásahové plochy. Bodat se nesmí. Topora sekyr a řemdihů zásah nezpůsobují. Zásah šípem platí pouze bambulí a pokud šíp dál nepokračuje v letu. Chytání šípu rukou je zakázáno. O platnosti zásahu rozhoduje nakonec vždy zasažený.
Uznání zásahu musí zasažený nahlas ohlásit počtem zbývajících životů (např."ještě 3") Zásah, který zraňuje za více než jeden život (kouzlo) ohlašuje útočník heslem "za dva", "za tři" , "seš mrtvej kámo tak naval talismany a táhni" apod.
Od jednoho protivníka nemůže hráč dostat více zásahů současně (tedy rychle za sebou) - po každém platném zásahu musí zasažený nejprve ohlásit počet zbývajících životů. Při současném zásahu (ale opravdu současném) několika protivníky si zasažený odečte tolik životů, kolik protivníků ho zasáhlo. Při souseku jsou zraněni oba soupeři.
Při boji se nesmí
bodat nebo naznačovat body
používat jakékoli formy fyzického útoku - údery rukou, kopy, údery hlavicí meče, podrážení nohou, chytání a držení nepřítele, páky, zápas, prostě cokoli, kdy dojde ke vzájemnému kontaktu těl obou bojujících (mimo dobrovolnou soulož za asistence pořadatelů)
chytat zbraně za čepel či za ostří, chytat protivníkův štít
vykrývat záměrně útoky protivníka neplatnými zásahovými plochami (předloktími, rukama, hlavou.)
zatlačovat během boje protivníka do nebezpečného terénu či na jakékoliv jinak nebezpečné místo
útočit či tlačit do někoho štítem (zejména v rozběhu)
útočit na pořadatele, zesměšňovat je a brát jim hračky
Bezpečnost
Při boji musíte neustále "hlídat záda" svého protivníka a v případě hrozící kolize (strom, prudký svah, ležící mrtvola) souboj přerušit. V případě jakéhokoliv bolestivého zásahu (zejména seku do hlavy a slabin) má zasažený právo přerušit na potřebnou dobu souboj! V případě zranění protivníka mu musíte okamžitě poskytnout veškerou potřebnou pomoc, dokud se mu nedostane kvalifikovaného ošetření! Na nebezpečných místech (dálnice, letiště..) nebo potmě (pokud váš táta nebyl Obi-Wan Kenobi) je boj všeho druhu zcela zakázán!
Pravidla pro dobývání
Věž
Prostor věže je ohraničen dvojitým pásem netkané textilie. Vnitřní
kruh představuje hradbu a vymezuje prostor věže. Vnější kruh označuje vnější
okraj hradního příkopu. Věž dále obsahuje vchod a viditelně označenou část
hradby, která je "trošku zchátralá" a není zas tak těžké ji, za pomoci
kouzelníka pobořit. Pobořená část spadne samozřejmě do hradního příkopu a v tom
místě ho zasype, vytlačí z něj vodu, takže tu pak máme vlastně druhou bránu do
pevnosti.
Hradní příkop
Mezi dvěma pásy okolo věže je příkop naplněný vodou do kterého by se žádný bojovník neodvážil vstoupit, protože je plný krokodýlů a žraloků, kterým chybí stopové prvky jako je železo atd.. Dále se tam neodváží vstoupit taky z toho důvodu, že je to zakázáno. Pokud by tam někdo náhodou "spadl" (například při obraně nebo dobývání), odečte si 4 životy a musí příkop okamžitě opustit.
Zástavy bojujících stran
Každá z bojujících stran má svoji zástavu. Se zástavou své barvy mohou manipulovat pouze postavy s minimálně 5ti životy v základním počtu. S cizí zástavu může manipulovat pouze panovník. Zástavy musí být stále viditelně buď vyvěšeny ve věži, nebo na žerdi (při přenášení a dobývání). Pokud je bojovník, který přenáší zástavu zabit, musí ji spolu s ostatními herními předměty nechat na místě, kde padl.
Zahájení dobývání
Dobývání může vyhlásit pouze panovník tím, že se postaví ke své zástavě na dohled dobývané věže (berte to, prosím, rozumně! Vrchol protějšího kopce je sice taky na dohled, ale nebylo by to fér - předpokládá se tak do 30 m.) a oznámí obráncům zahájení dobývání (ještě než se setkají první zbraně). Pak stačí jen vyvraždit osazenstvo a věž je dobyta.
Průběh dobývání
Boj muže proti muži probíhá pouze branou nebo pobořenou částí hradeb a posléze uvnitř pevnosti. Přes hradby a hradní příkop se může pouze střílet, a to z věže i do věže. Posádka pevnosti se při vyhlášeném dobývání může pouze léčit - 1 život za 4 minuty (Prostě na vás nemají čas, aby vás ošetřili). Oživení bojovníků při dobývání není v obléhané věži možné. Bojovníci, kteří byli zabiti během dobývání, se nemohou oživit do té doby, než bude dobývání ukončeno. (Platí pro obě zúčastněné strany. Jejich mrtvoly jsou prostě během dobývání uloženy v hradní márnici nebo se jen tak povalují na ulici.)..
Ukončení dobývání
V okamžiku kdy je hrad "vyčištěn" od obránců nebo se obránci vzdají a ve věži bude vyvěšena zástava dobyvatelů. Odchodem dobývací strany s věžovou zástavou. Strhnutí věžové zástavy útočící strany.
Zvláštní pravidla
Rytířská šerpa a pasování na rytíře
Bojovníka, který má alespoň 5 životů v základním počtu může panovník za zvláště významné činy, pasovat na rytíře tak, že mu předá rytířskou šerpu. Tím se z bojovníka stává rytíř (9 životů). Rytíř musí nosit rytířskou šerpu viditelně. Jmenovaný rytíř se rytířské šerpy nemůže dobrovolně vzdát. Šerpu lze tedy znovu použít až po smrti rytíře. Rytíř nesmí používat střelné zbraně.
Rytířský souboj
Rytíř může vyzvat jiného rytíře na rytířský souboj. Vyzvaný tuto výzvu může přijmout, a pak nastane boj muže proti muži "na život a na smrt". Souboj musí skončit smrtí jednoho z rytířů. Ostatní bojovníci se do tohoto souboje nesmí zapojit (jejich zásahy jsou neplatné). Pokud tento výzvu nepřijme, odečte si 5 životů za zbabělost a může se stejně jako po proběhlém souboji vzdálit z dohledu (tj. musí mu být umožněn ze strany nepřítele poklidný odchod z bojiště). Po odečtení mu musí zůstat minimálně 1 život! To znamená, že pokud měl před výzvou již jen 3 životy a výzvu nepřijme, odečte si za zbabělost jen 2 život = zbabělost nezabíjí!.
Smrt panovníka
Pokud by došlo k úmrtí některého z panovníků, zvolí si strana za panovníka nejschopnějšího bojovníka nebo rytíře. Volba může proběhnout např. soubojem nebo dohodou, které bude přihlížet některý pořadatel.
Léčení a oživení
Léčení probíhá pouze ve věžích s vyvěšenou zástavou strany nebo v místech tomu určených. Po 2 minutách si bojovník může připočítat 1 vyléčený život. Může tak činit až do vyléčení plného počtu životů. Bojovník, který je mrtvý, se musí vrátit do té věže své strany, kde dostane po 10 minutách nový dekret, tzn. je z něj nový bojovník se 4 životy.
Magie
Pomocí vyšší magie vás může čaroděj nebo jiná postava ovlivnit v jednání nebo také zabít.
Čaroděje v akci určitě poznáte. Seznam kouzel = samostatná
stránka. V herním prostoru se mohou nacházet různé kouzelné předměty. Pokud
na nějaký narazíte, doneste ho kouzelníkovi. Jedině on ví, co který znamená.
Hrací prostor
Bitevní prostor bude vymezen prostorem KH4, maximálně KH4+.
Navíc, panovníci budou mít k dispozici podrobnou mapu.
Bojovat se může pouze v bitevním prostoru a jeho obcházení (bez použití k tomu určených plavidel - kolem je moře) je zakázáno!
Vítězství některé ze stran
Kterákoliv ze stran splní své poslání vítězí a pokud se tak nestane, tak se snad rozhodne příští rok... No ale letos už se to musí povést...
Pojmenované a cizí postavy
Král Artuš a Královna Gwinewer
1. rytíři Kulatého stolu – Lancelot (případná další jména pro nové rytíře: Cei, Lot, Cador, Bedwyr, Urgben, Lancelot, Galahad, Persival, Rgehed, Bran a Albion)
Mordred
Čarodějové Merlin a Morgiana
Drak (zatím mu říkejme Drak..)
Červený rytíř Orban
Mravenec a Pavouk - potulní obchodníci s pálenkou a jinými pochutinami
Další cizí postavy a armády..
Hlavní ORG Miky „LuiGi“ Daněk